Stadler zaprezentował w czerwcu pierwszy wagon sypialny dla Kazakhstan Temir Zholy, kazachskiego państwowego przewoźnika kolejowego. To jeden spośród łącznie 537 wagonów pasażerskich różnych typów, zamówionych na przełomie roku 2022 i 2023, których dostawy mają zakończyć do 2030 roku. Duża część produkcji będzie odbywała się w Kazachstanie.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w 2022 roku w grudniu, Stadler zawarł trzy umowy z Kazakhstan Temir Zholy, kazachskim narodowym przewoźnikiem kolejowym, na dostawę aż 537 wagonów pasażerskich różnych typów. Jest to największe zamówienie nowego taboru kolejowego w historii Kazachstanu i jednocześnie jeden z większych kontraktów zdobytych przez Stadlera w ostatnich latach. Co istotne, umowa obejmuje także świadczenie usług utrzymaniowych przez okres aż 20 lat, co oznacza dla szwajcarskiego potentata na europejskim rynku taboru szynowego przewidywalny strumień przychodów w długim okresie. Niewykluczone, że stanowi ona także punkt startowy dla Stadlera dla nowej ofensywy na rynku azjatyckim.
Zdecydowaną większość zamówienia, bo aż 477 sztuk, stanowią 40-miejscowe wagony sypialne oraz 58-miejscowe kuszetki. Wszystkie zamówione przez KTZ wagony pasażerskie są rzecz jasna szerokotorowe – rozstaw szyn w Kazachstanie to 1520 mm, podobnie jak w Rosji i innych byłych republikach radzieckich. Zakłada się, że możliwe będzie ich łączenie w nawet 15-wagonowe składy. Dopuszczalna prędkość wyniesie 160 km/h. Co istotne, ich konstrukcja ma zapewnić niezawodną eksploatację w różnych temperaturach – od minus 50 do nawet 45 stopni Celsjusza. Warto dodać, że kontrakt zawiera swego rodzaju offset (swego rodzaju, ponieważ co do zasady jest to sformułowanie dotyczące sprzętu wojskowego) – Stadler zapewnił transfer technologii do zakładu produkcyjnego Tulpar w Astanie.
W efekcie nastąpił już wzrost zatrudnienia w kazachskiej fabryce ze 100 do aż 400 pracowników, co oznacza impuls dla lokalnego rynku pracy. W ramach działalności produkcyjnej w tej lokalizacji wykonywane będą spawanie i malowanie nadwozi, produkcję i montaż wózków, montaż instalacji elektrycznych oraz wyposażanie wnętrz, a także testy statyczne i dynamiczne. Tylko w tym roku powstanie tu 51 nowych wagonów pasażerskich. W czerwcu w obecności prezydenta Kasyma-Żomarta Tokajewa zaprezentowano pierwszy wagon sypialny. Jak wskazuje Stadler, jego eksploatacja będzie mogła trwać 40 lat, a zastosowane nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne zapewnią pasażerom komfortowe podróże. Niewykluczone, że zakład produkcyjny Tulpar z czasem zacznie produkować wagony pasażerskie na eksport.